Moje Boje: MS Outlook – błąd przy starcie – mspst32.dll
Outlook w każdej swojej wersji potrafi przywitać przykrym komunikatem o braku możliwości uruchomienia programu zarówno w trybie normalnym jak i awaryjnym. W tym przypadku który opisuję Logi systemowe wskazują na appcrash z powodu modułu mspst32.dll. Błędy tego typu w większości przypadków oznaczają błąd pliku .pst w którym to Outlook przechowuje swoje dane.Najbardziej prawdopodobnym rozwiązaniem tego problemu jest naprawa pliku .pst za pomocą narzędzia które jest dostarczane wraz z produktem a mianowicie scanpst.exe. Za jego pomocą wskazujemy odpowiedni plik danych Outlook’a i dokonujemy jego naprawy. Lokalizacja programu jest uzależniona od wersji produktu i architektury systemu i można je znaleźć w następujących lokalizacjach:
Outlook 2010:
- Windows 32bit: C:\Program Files\Microsoft Office\Office14
- Windows 64bit: C:\Program Files (x86)\Microsoft Office\Office14
- Outlook 64bit: C:\Program Files\Microsoft Office\Office14
Outlook 2007:
- Windows 32bit: C:\Program Files\Microsoft Office\Office12
- Windows 64bit: C:\Program Files (x86)\Microsoft Office\Office12
Outloook 2003:
- Windows 32bit: C:\Program Files\Common Files\System\MSMAPI\<locale ID>\scanpst.exe
- Windows 64bit: C:\Program Files (x86)\Common Files\System\MSMAPI\<locale ID>\scanpst.exe
Outlook 2002/XP:
- C:\Program Files\Common Files\System\MAPI\<locale ID>\scanpst.exe
Outlook 2000:
- C:\Program Files\Common Files\System\MAPI\<locale ID>\NT\scanpst.exe
Outlook 97/98:
- C:\Program Files\Common Files\Windows Messaging\scanpst.exe
W celu łatwego odnalezienia i uruchomienia narzędzia można wykorzystać darmowe narzędzie OutlookTools.
To rozwiązanie pomaga zniwelować problem w większości przypadków, jednak jeżeli Outlook dalej sprawia problem można spróbować dwóch alternatywnych rozwiązań:
- sprawdzamy czy plik mspst32.dll znajduje się w katalogu: c:\Windows\system32\. Jeżeli się tu znajduje możemy zmienić jego rozszerzenie na .old lub go usunąć.
- jeżeli wciąż występuje problem z odpaleniem programu odnajdujemy plik mspst.dll i zmieniamy jego rozszerzenie na .old .Po tej operacji należy uruchomić Outlook’a po czym wykona on proces naprawy i przywróci plik mspst.dll we właściwej lokalizacji.
Jeżeli żaden z tych sposobów nie odniesie skutku, niestety należy utworzyć nowy profil pocztowy.